.

Say Something to Me :D

Nov 24, 2010

~~ M O O D ~~











KEMBALIKAN SENYUMAN KU !!!







HATI KU KINI TERTUTUP UNTUK cinta !!















^_^ adeq

Nov 19, 2010

~~ Jom Reka Butterfly ~~




Hari ni Cik Butterfly nak ajak korang wat Butterfly ...
wat banyak2...biar butterfly bnyak sngt2 kat blog ni...
hehehe
g makan McD pandaikan korang ..
so hari ni adeQ tunjukkan cara wat butterfly ea..
senang jerk...xde la susah pon ...
meh cni duduk b'sila.....







Bahan2 digunakan  :




2 Kotak Kentang Goreng McD




Gam





Stapler
















Cara2 Buat : 



Letakkan Gam dibahagian atas kotak untuk kita tutup permukaan atas...




Setelah di gam Kotak akan menjadi sebegini ... 
watkan cara yg sama pada kotak yg kedua



Camtumkan kedua-dua kotak td dengan ketemukan bahagian belakang antara kedua-duanya ..
setelah itu staplerkan kotak itu supaya ianya melekat ...




butterfly itu boleh diwarnakan dengan warna kegemaran anda... :D









Hasil  : 






Inilah rupanya BUTTERFLY adeQ yg xseberapa ni..
sbb ni pun nak cepat...ade keje lain tapi curi2 wat butterfly jap ... :P 





adeQ gantungkan Butterfly ni kat pintu bilik adeQ.... 






Meh la korang wat BUTTERFLY bebanyak sngt....
biar blog ni penuh Butterfly ....
sape betul2 ade wat BUTTERFLY mcm ni ...
adeQ cabar dia wat & buktikan dengan wat Entry kat blog korang mcm ni ...
pastu BUTTERFLY tu lg cantik dr adeQ...
adeQ hadiahkan dia Top Up RM10 ...
hehehehe ... ^_^
so ape tunggu lg....
meh la join wat BUTTERFLY....


















^_^ adeq

Nov 16, 2010

~~ T'lalu b'makna bg adeQ ~~





RAPUH





detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan


seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidup


meski ku rapuh dalam langkah
kadang tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu


maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dadaku harap hanya
diriMu yang bertahta


detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu





















^_^ adeq

~~ Betapa ruginya !! ~~



 'DEMI MASA' manusia selalu terlupa
1hari=24jam
Satu TAHUN ?
12 Bulan
52 Minggu

365 Hari

8760 Jam

525600 Minit
31536000 Detik

Distribusi normal manusia meninggal dunia (tahun)

< 60th
> 70th
60th - 70th
(65th)

Chart

Kebanyakan manusia meninggal dunia antara usia 60 thn-70thn (majoriti) Puratanya manusia meninggal ± 65 th


"Baligh: Start untuk seseorang di perhitungkan amal baik atau buruknya selama hidup di dunia"
      Laki-laki Baligh ± 15 tahun

      Wanita Baligh  ± 12 tahun


Usia Yang ada untuk kita beribadah kepada-Nya, puratanya:
Mati - Baligh = Baki Usia, :~ 65 - 15 = 50 tahun
50 tahun digunakan untuk apa?


Catatan:

50 tahun=
18250 hari=
458000 jam
      12 jam siang hari
      12 jam malam hari
                  24 jam satu hari satu malam



Gambaran kasarnya:

Mari kita muhasabah bersama.........!


Waktu kita tidur ± 8 jam/hari ;

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai tidur 18250 hari x 8 jam= 146000 jam= 16 tahun 7 bulan; dibulatkan jadi 17 tahun
Logiknya: Alangkah sayangnya waktu 17 tahun habis di gunakan untuk tidur, padahal kita akan tertidur dari dunia untuk selamanya......


Waktu aktiviti kita di siang hari ± 12 jam

Dalam 50 tahun waktu yang habis dipakai untuk aktiviti:
18250 hari x 12 jam= 219000 jam = 25 tahun
Aktiviti disiang hari: Ada yang bekerja, atau bercinta, ada yang belajar atau mengajar, ada yang sekolah atau kuliah, ada yang makan sambil jalan-jalan, dan banyak lagi.


Waktu rehat ± 4 jam

Dalam 50 tahun waktu yang dipakai untuk rehat 18250 hari x 4 jam= 73000 jam = 8 tahun
Rehat: menonton tv, atau mungkin dihabiskan termenung di buai khayalan......
17 tahun + 25 tahun + 8 tahun = 50 tahun


Lalu Bila Nak Beribadah???


Padahal Allah ada berfirman yang bermaksud; "Tidak KUciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepadaKU".
Maut datang menjemput tak pernah bersahut,
Malaikat datang menuntut untuk merenggut,
Manusia tak kuasa untuk berkata-kata,
Allah Maha Kuasa atas syurga dan Neraka,
Terimalah habuanmu seadanya..
Memang benar!!! Menuntut ilmu itu ibadah, kalau niatnya untuk ibadah, tetapi kebanyakannya belajar agar mudah mencari pekerjaan. Sekiranya belajar itu tidak membantu menambah pendapatan kita, kita tidak akan belajar...
Memang benar!!! Bekerja cari nafkah itu ibadah, tapi bekerja yang bagaimana? Ramai orang bekerja untuk hidup bermewah-mewahan dan amat kurang sedekahnya.
" Jarang ada yang menolak untuk dipuji dan dipuja tatkala berjaya "


Lalu Bila Nak Beribadah???

Oh! mungkin solat 5 waktu itu dianggap sudah mencukupi...!
Karena kita fikir; solat wajib besar pahalanya, solat amalan pertama yang dihisab, solat jalan untuk membuka pintu syurga...
Benarkah solat kita itu mencukupi dan diterima !!?


Berapa banyak solat kita dalam 50 tahun???

1 solat = ± 10 minit ..... 5x solat = ± 1 jam
Dalam waktu 50 tahun waktu yang terpakai utk solat = 18250 hari x I jam =18250 jam= 2 tahun
Kesimpulan: waktu yang kita manfaatkan dalam 50 tahun di dunia cuma 2 tahun untuk solat ( ini kalau yg solat 10minit! Kalau solat macam ayam patuk tanah..amacam? ) 2 tahun dari 50 tahun kesempatan kita....itupun belum tentu solat kita bermakna berpahala dan di terima.
Dan sekiranya pahala solat kita selama 2 tahun tidak sebanding dengan perbuatan dosa-dosa kita selama 50 tahun; dalam percakapan kita yang selalu dusta, baik yang sengaja ataupun tidak, dalam pertuturan kita yang sering mengguris orangtua kita, dalam harta kekayaan kita yang selalu kedekut terhadap orang faqir, dalam setiap perbuatan kita yang selalu bergelumang dosa...


Logiknya:

Bukan satu yang mustahil kita umat akhir zaman akan berhamburan di neraka untuk mendapatkan balasan kelalaian............
Terlalu banyak masa yang terbuang percuma selama manusia hidup di dunia dan semuanya itu akan menjadi bencana............


Penyelesaian:

Tiada kata terlambat walaupun waktu berlalu cepat, isilah ia dengan sesuatu yang bermanfaat!!!!!!!
Ingatlah negeri kita...Akhirat



TAMAT

"Bukan suatu paksaan untuk di sebarluaskan" 


"Saling mengingatkan sesama bukanlah hal binasa''



























^_^ adeq 




Nov 15, 2010

~~ Award ..Award... dan Award lg :) ~~




Alhamdulillah ...
sememangnya rakan2 blog adeQ ni baik2 hati...
bg adeQ award lg..
kali ni menrik ckit..
sbb dpt award yg sama serentak dr mereka b'dua ..





ni dia awardnya..













Terima KaseQ kamu b'dua..
Muuuaaahhhxx..

















^_^ adeQ







Nov 13, 2010

~~ K.A.M.I 3SuKu ~~






Hahahahhahahahhahhaha...

adeQ mau gelak puas2 dulu....

lawak la rasanya ...

Xpasal2 KAMI jd Giler..

walaupon KAMI memng giler...

Giler ke ????

Giler la kot.....

memang Giler la KAMI ni...

Giler sbb ape ?? sbb KAMI Sempoi ...

sebelum citer lebih meh cni adeQ kenal2kan sape KAMI ..


sape KAMI ??



1. Aina 







2. Minday 






3. adeQ 



sorry beb adeQ tibai jerk pic korang...

jgn mara ea..

t cepat TUA...

Mula2 xkenal pon...

sape ntah mamat & minah ni kan..

selalu je komen2 & chat ngan adeQ..

kenal cam dah 10 tahun jerk..

maybe sbb KAMI serasi Otak Giler2 watkan KAMI rapat...

Tu br kat FB ...if depan2 time jumpa mesti lg Hura-hara..

Topik kami mesti pasal Giler..

xkisahlah story sal kat Tanjung Rambutan ke...

kat pokok rambutan ke..

kat mne2 je la kan..

korang Tau x Tanjung Rambutan tu ape ??

haaa.... tau kan..kan..kan...

Sek bdk2 pandai tu ...

hehehe...

kadang2 KAMI merepek pasal undiaan sape layak jadi pengetua Giler ..

keputusannya setakat ni : 

Aina = 3098 undian

adeQ = 3002 undian

minday = 2010 undian


adeQ bnyak pengundi hantu jerk... [ ayat cover ]

Kegilaan KAMI watkan kami t'senyum & ketawa sorang2 cam orang Giler ..

best lorh adeQ dpt kekawan cam ni..

hope ade lg pasni kekawan yg daftar masuk jd giler..

KAMI xNakal ... Kami Giler...

hik3... ^^,

hope KAMI kekal kawan selamanya...

Cayang korang Baii !!  :D 





























^_^ adeq





..::: Not Hearing But Listening :D :::...